12 okt. 2019 The Coach - Het nieuwe event voor trainers en coaches
  • Overige
  • Niveau 3

The Coach. Hét nieuwe event voor trainers en coaches. 

Krijg nieuwe energie, ontmoet andere trainers en coaches, leer van elkaar, laat je inspireren en ontwikkel jezelf als coach! Tijdens Dutch Gymnastics - The Coach staan kwaliteit, ontwikkeling en waardering centraal. 

Op zaterdag 12 oktober is er in de ALO in Amsterdam hét landelijke The Coach event. 

In de sport leven veel mooie, echte verhalen. The Coach biedt een podium voor verhalen van trainers, coaches en sporters. Tips en tops uit het veld, maar ook vraagstukken waar men niet uit komt staan centraal. Dit voor zowel de top- als breedtesport. 

Laat je daarnaast inspireren door experts over sportoverstijgende thema's zoals de relatie met ouders, sportplezier, yoga, blessurepreventie of anders omgaan met talenten. 

Naast het landelijke event zijn er sportspecifieke workshopdagen voor coaches van niveau 2 tot en met 4. Je gaat samen aan de slag met sportspecifieke praktische thema's. Deze dagen zijn:
- zaterdag 28 september Lemmer
- zondag 29 september Alphen aan de Rijn
- zaterdag 5 oktober Winterswijk
- zaterdag 9 november Alkmaar.

PROGRAMMA ZATERDAG 12 OKTOBER 

08.45 – 09.15 uur

Inloop en aanmelding

09.15 – 09.45 uur

Aftrap in grote sporthal

09.45 – 11.15 uur

Workshop ronde 1

11.15 – 11.30 uur

Korte pauze

11.30 – 13.00 uur

Workshop ronde 2

13.00 – 14.00 uur

Lunch

14.00 – 15.30 uur

Workshop ronde 3

15.30 – 16.30 uur

Afsluiting / hapje / drankje

16.30 uur

Einde programma

Info Workshops:

De 7 spelregels voor voeding bij sport (docent: Esther van Etten)
Esther van Etten is sportdiëtist. Haar passie voor sporten en voeding ontwikkelde zij al op jonge leeftijd. Als Nederlands ex-kampioene sportaerobics (KNGU) leerde zij het belang van een optimale voeding in combinatie met topsport kennen.

Voeding bij jeugdsporters is haar specialiteit. Esther: “Werken met jonge topsporters is het leukste dat er is”.  Esther heeft gewerkt op de jeugdopleidingen van voetbalclub AZ en FC Volendam, Lesgegeven bij voetbalclub Ajax, academie voor theater en dans, nationale ballet academie en RTC triatlon. Daarnaast geeft zij (kook)workshops, lezingen en presentaties over voeding in combinatie met (top)sport. En heeft Esther haar eigen praktijk in Amsterdam. 

In het dagelijkse leven lopen jonge sporters tegen veel voedingsuitdagingen en verleidingen aan. Van sportkantine tot eten onderweg naar training. Wat zijn goede keuzes en hoe kun je die makkelijk in de praktijk toepassen?  Iedereen van ouder tot coach of begeleider heeft een rol in deze bewustwordingsfase. Welke spelregel neem jij mee naar huis?

Esther-van-Etten.jpg#asset:8145 Esther van Etten

De jonge topsporter groeit Hoe belangrijk is voeding bij jonge topsporters? (docent: Esther van Etten)  
Esther van Etten is sportdiëtist. Haar passie voor sporten en voeding ontwikkelde zij al op jonge leeftijd. Als Nederlands ex-kampioene sportaerobics (KNGU) leerde zij het belang van een optimale voeding in combinatie met topsport kennen.

Voeding bij jeugdsporters is haar specialiteit. Esther: “Werken met jonge topsporters is het leukste dat er is”.  Esther heeft gewerkt op de jeugdopleidingen van voetbalclub AZ en FC Volendam, Lesgegeven bij voetbalclub Ajax, academie voor theater en dans, nationale ballet academie en RTC triatlon. Daarnaast geeft zij (kook)workshops, lezingen en presentaties over voeding in combinatie met (top)sport. En heeft Esther haar eigen praktijk in Amsterdam. 

Esther neemt jullie mee in haar Food Performance plan voor jonge topsporters.

UltimateInstability Workshop - bereid je lichaam voor op onvoorspelbare situaties (docent: Nathalie Jeras)
Ochtend:
Waarom trainen we vaak op een voorspelbare manier, met zo veel mogelijk controle, het aantal herhalingen en sets van tevoren al vastgelegd, terwijl de meest cruciale situaties in sport plotseling en onverwachts gebeuren? Zeker binnen het turnen, waar een kleine verandering binnen een beweging grote gevolgen kan hebben, zou het mooi zijn wanneer het lichaam zich op alle onvoorspelbare situaties kan aanpassen. Tijdens deze workshop leer je om instabiliteit en verstoringen in te zetten als tool om bewegingen en prestaties te optimaliseren.

We zijn gewend om alle losse onderdelen geïsoleerd te trainen en van hieruit naar het geheel te werken. Een beweging binnen een complex systeem zoals het menselijk lichaam werkt echter anders. Laat je inspireren en leer hoe je instabiliteit en verstoring kunt inzetten om het motorische leerproces te stimuleren, de belastbaarheid te vergroten en je turners uit te dagen!  

Nathalie Jeras, Master Trainer UltimateInstability en Strength & Conditioning Coach TeamNL, zal je middels theorie en praktijk meenemen in onze trainingsfilosofie.   

Middag:
We zijn gewend om alle losse onderdelen geïsoleerd te trainen en van hieruit naar het geheel te werken. Een beweging binnen een complex systeem zoals het menselijk lichaam werkt echter anders. Laat je inspireren en leer hoe je instabiliteit en verstoring kunt inzetten om het motorische leerproces te stimuleren, de belastbaarheid te vergroten en je turners uit te dagen!

Als vervolg op de ochtendworkshop zal er dieper worden ingegaan op het inzetten van instabiliteit en verstoringen binnen sportspecifieke krachttraining. Verschillende oefenvormen en variaties binnen sportspecifieke krachttraining voor het turnen worden besproken en ervaren. Er wordt middels theorie en praktijk gebrainstormd over het toepassen van instabiliteit en verstoringen binnen sportspecifieke krachttraining voor het turnen.  

Positief kijken naar negatief gedrag (docent: Ellen Dijkstra)
“Zij praat steeds door de uitleg heen en weet dan daarna niet wat ze moet doen”
“Hij verstoort het hele groepje” “Zij is zoooo druk!”
“Als zij boos wordt, dan slaat ze er op los”
“Hij is zo stil, ik ben bang dat ik ‘m vergeet” (Hij en zij is willekeuring gebruikt)

Bovenstaande voorbeelden zijn niet zoals in de titel positief bekeken, maar vast heel herkenbaar.
Boosheid, slechte luisterhouding, matige concentratie en moeilijke motivatie zijn bij individuen in alle groepen wel in meer of mindere mate te vinden.  

In deze workshop gaat we aan de slag met achtergronden van negatief gedrag. Waar komt dit vandaan?   

Door gedrag beter te begrijpen wordt het makkelijker om op een positieve manier grenzen, verwachtingen en doelen te stellen. De interventies die je doet om gedrag bij te sturen kun je na deze workshop beter “op maat” maken waardoor het effect blijvender en groter wordt. Van streng naar consequent, van boos naar duidelijk, van politieagent naar trainer…. Soms een  klein verschil, maar met een groot effect! We gaan zorgen dat je  samen met je  groep kan werken naar een positief sportklimaat.

We gebruiken actieve werkvormen en proberen met zoveel mogelijk concrete ideeën de middag af te sluiten. Neem vooral voorbeelden en/of  frustraties mee naar deze workshop, laat ze daar achter en ga met nieuwe ideeën en een volle koffer met het juiste gereedschap en les ideeën naar huis.

Talentvolle kinderen leren leren! (docent: Ellen Dijkstra)
Leren lijkt vanzelf te gaan, of moet je dat leren?

Wanneer je talentvol bent, gaan veel dingen ogenschijnlijk vanzelf. Iemand doet iets voor of verteld iets en je doet het na. Dit lukt en gaat goed. Superfijn! Veters strikken, leren fietsen, huppelen allemaal dingen die motorisch talentvolle kinderen zonder veel vallen en opstaan aanleren.  

Laat dat vallen en opstaan nou het belangrijkste onderdeel van het leren zijn.  En dat heb je dan net weer niet geleerd…  

Als je veel vanzelf kan, leer je te weinig vaardigheden aan die je kunt inzetten als het even niet lukt. Dit kan tot boosheid ,faalangst en  frustratie en zelfs opgeven leiden. Ook weten deze kinderen  soms helemaal niet dat je van leren beter kunt worden. Sommige kinderen zijn gaandeweg gaan leven in een wereld van “ik kan het of ik kan het niet”.

In deze workshop bekijken we een aantal executieve functies die een grote rol spelen bij leren leren. We geven kinderen het plezier in leren terug. Je zult zien dat kinderen grip krijgen op hun eigen leerproces en oprecht trots kunnen zijn wanneer ze er hard voor hebben gewerkt. We kijken hoe je product en proces los van elkaar kan halen om zo ook het leerproces positieve aandacht te geven. Een compliment voor de inzet, niet (alleen) voor het resultaat!  

We werken met veel ruimte voor actieve werkvormen, samen nadenken en verlaten deze workshop vol praktische ideeën.

Anders kijken naar je sporter - Ik zie ik zie wat jij niet ziet! (docent: Nathalie Jans)
Pff zij is weer te laat – Wat goed dat je op haar gewacht hebt!
Ze is te gevoelig – Wat tof dat jij accepteert zoals ze is.
Hij maakt altijd fouten – Wat knap dat je hem laat leren van zijn eigen fouten.
Het is weer tijd om hem te helpen, zoals altijd… - Wat aardig dat je steeds open staat om hem te helpen.
Zij praat altijd zoveel – Wat fijn dat jij altijd zo goed naar haar kan luisteren.

Ieder kind is uniek! Een uitspraak welke vaak gezegd wordt, toch proberen we al onze sporters hetzelfde aan te leren. Ieder kind heeft een eigen gezin van herkomst en eigen normen en waardes meegekregen. Ofwel een uniek karakter in combinatie met gevoelens en emoties. Ook in de gymzaal spelen die een grote rol. Dergelijke vragen welke in de turnhal kunnen opkomen zijn bijvoorbeeld? Doe ik het wel goed genoeg? Heb ik mijn eigen lat wel hoog genoeg gelegd en het kan altijd beter. Ofwel, het bekende perfectionisme. Angsten om fouten te maken en hierdoor mentale blokkeringen krijgen. Hoe ga ik hier als trainer mee om? Hoe kan ik anders naar deze kinderen/jongeren kijken? Wat kun je aan het lichaam van je sporter zien? Daar gaan we in deze workshop mee aan de slag. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gymnast in eerste instantie plezier heeft in de sport die hij/zij uitoefent, wel de gestelde doelen behaald, maar zo min mogelijk lijdt onder de druk van buiten af. Een ontspannen kind in de zaal, hoe ziet dat er uit?

Als master psychomotorisch therapeut en acceptance and commitment therapist (ACT) wordt er actief gewerkt, gevoelt en ervaren vol met inzichten die je in de zaal kan uitproberen.

Wie ben ik als trainer en hoe sta ik voor de groep? (docent: Nathalie Jans)
Ik ben ook maar een mens! Iedere trainer heeft ook een leven buiten de gymzaal, al denken sommige jonge sporters van niet.

Stress is een veel voorkomend fenomeen, al jaren lang, echter wordt dit nu meer bespreekbaar gemaakt. Al is dat voor velen nog lastig te ervaren, wat ik vaak van trainers hoor is: als ik in de zaal bezig ben, dan ben ik er volledig voor de groep, ik sta weinig bij mijzelf stil. We vragen van de groep geconcentreerd te zijn tijdens het uitvoeren van bepaalde elementen, ook jij als train(st)er is het van belang om jezelf enigszins ontspannen te voelen of in ieder geval bewust te zijn dat je ontspannen kan zijn.

In deze workshop krijg je geen theorie of kennis over de gymnast, maar juist wel over jezelf. Wie ben ik? Wat maakt dat ik (gepassioneerd) met dit werk bezig ben? Wat voel ik en in hoeverre ben ik mij bewust van mijzelf? Waar liggen mijn grenzen en ga ik mijn grenzen over? Als ik iets voel/ervaar, hoe breng ik dat over op de ander?

Als master psychomotorisch therapeut en acceptance and commitment therapist (ACT) wordt er actief gewerkt, gevoelt en ervaren vol met inzichten die je in de zaal en thuis kan uitproberen.

Stresslab, van stress naar succes (docent: P. Timmers)
Welkom bij het stresslab, ga jij de uitdaging aan?

Wij laten zien wat stress betekent voor jouw eigen functioneren en dat van de sporter. In ons lab simuleren we situaties en leren we hoe je stress op een positieve manier kunt inzetten om prestaties te verbeteren.

Na deze training kijk jij anders tegen stress situaties aan.

Stress-response-systeem-afbeelding.JPG#asset:8143

Turquoise-balkje-Inschrijven-klein.png#asset:7760     Inschrijving sluit op 30 september!

Data

12 okt. 2019

08.45 t/m 16.30 uur

Niveau: Niveau 3

Locatie
Sporthal ALO / Ookmeerhal
Dokter Meurerlaan 8
1067 SM
Amsterdam
Routebeschrijving

Zoeken
Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×